Grupa Khronos ogłosiła wydanie specyfikacji OpenGL 4.2, która przynosi nam sporo nowości w API do najbardziej zaawansowanego silnika graficznego 2D i 3D, dostępnego na wiele platform systemowych. Nowa wersja jest w pełni kompatybilna wstecz – pozwalając aplikacjom stopniowo korzystać nowych funkcji, przy zachowaniu pełnej przenośności na różne systemy i platformy. OpenGL 4.2 zostało zdefiniowane przez grupę roboczą OpenGL ARB (Architecture Review Board) i zawiera zaktualizowany język OpenGL Shading Language – GLSL 4.20.
Nowe funkcjonalności w specyfikacji OpenGL 4.2 obejmują:
- Wsparcie dla shaderów z atomowym licznikiem i operacjami ładowanie/przechowywanie/atomowe czytanie-modyfikowanie-zapisywanie do jednego poziomu tekstury
- Przechwytywanie tesselacji geometrii wykonanej przez GPU i rysowanie wielu instancji otrzymanych wyniku transformacji, w celu umożliwienia skutecznej replikacji i przenoszenia złożonych obiektów
- Modyfikowanie dowolnego podzbioru skompresowanych tekstur, bez konieczności ponownego pobierania całej tekstury do GPU, w celu poprawienia wydajności
- Wsparcie dla upychania wielu wartości 8 i 16 bitowych w pojedynczej 32 bitowej wartości dla efektywniejszego przetwarzania shaderów ze znacznie zmniejszonym zużyciem przechowywanej pamięci i przepustowości, szczególnie użyteczne podczas wymiany danych pomiędzy etapami shaderów
Pełna specyfikacja dostępna jest na stronie opengl.org/registry.
[…] wydaniu nowej specyfikacji OpenGL 4.2, firma NVIDIA od razu zaktualizowała swoje sterowniki dla Linuksa. Wersja 280.10.01.02 posiada […]
[…] wydaniu nowej specyfikacji OpenGL 4.2, firma NVIDIA od razu zaktualizowała swoje sterowniki dla Linuksa. Wersja 280.10.01.02 posiada […]
[…] Grupa Khronos ogłosiła wydanie specyfikacji OpenGL ES 3.0, w pełni wolnego podzbioru OpenGL dla urządzeń mobilnych. OpenGL for Embedded Systems posiada pewną ilość funkcji dostępną w normalnym OpenGL i istnieje możliwość uruchomienia danej aplikacji na normalnym komputerze. Najnowsza wersja jest w pełni kompatybilna z OpenGL ES 2.0 i posiada cechy OpenGL 3.3 i OpenGL 4.2. […]
[…] premierze specyfikacji OpenGL 4.2, również firma AMD zaktualizowała swoje sterowniki beta o obsługę najnowszej wersji biblioteki […]
[…] architekturze Graphics Core Next i obsługują następujące technologie: Eyefinity, DirectX 11.1, OpenGL 4.2, Mantle, Unified Video Decode 4.2, Video Compression Engine […]
[…] OpenGL 4.2 – 8 sieprnia 2011 […]
[…] wydanie Mesa 11.0. Pojawiło się wsparcie dla OpenGL 4.2 i EGL 1.5. W sterownikach RadeonSI i Nouveau NVC0 pojawiło się wsparcie dla OpenGL 4.1 (reszta […]