OpenGL 4.4 – nowa wersja specyfikacji od Khronos Group

14
2031
OpenGL
OpenGL

Khronos Group ogłosiło wydanie specyfikacji OpenGL 4.4, która przynosi nam sporo nowości w API do najbardziej zaawansowanego silnika graficznego 2D i 3D, dostępnego na wiele platform systemowych. Nowa wersja jest w pełni kompatybilna wstecz – pozwalając aplikacjom stopniowo korzystać nowych funkcji, przy zachowaniu pełnej przenośności na różne systemy i platformy.

Nowe funkcje:

  • Buffer Placement Control (GL_ARB_buffer_storage)
  • Efficient Asynchronous Queries (GL_ARB_query_buffer_object)
  • Shader Variable Layout (GL_ARB_enhanced_layouts)
  • Efficient Multiple Object Binding (GL_ARB_multi_bind)
  • Streamlined Porting of Direct3D applications

Nowe rozszerzenia:

  • Bindless Texture Extension (GL_ARB_bindless_texture)
  • Sparse Texture Extension (GL_ARB_sparse_texture)

AMD i nVidia wspólnie zapowiedzieli dodanie w niedługim czasie obsługi najnowszego standardu do swoich sterowników. Niestety, ale brak jest wypowiedzi ze strony Intela i innych.

Poprzedni artykułUbuntu Edge – nowy smartfon Canonical w kampanii na Indiegogo
Następny artykułOpenCL SPIR 1.2 i OpenCL 2.0 – wstępne specyfikacje od Khronos Group
Michał Olber
Interesuję się głównie sprzętem i działaniem jego pod systemami GNU/Linux. Testuję różne dystrybucje i robię recenzje. Interesuję się działaniem sprzętu pod Linuksem, dzięki czemu wiem, jaki zestaw komputerowy wybierać :)

14 KOMENTARZE

    • Intel ma Linuksa gdzieś. Dobre (hehe sam się sobie dziwie, że to słowo napisałem… Znośne to lepsze słowo) sterowniki intel robi na Windowsa jako zamknięte – na Linuksa po prostu podpina się pod mesę i podobne projekty, i nic więcej nie ma mowy, aby zrobił, a że Mesa jest tragiczna to i ich sterowniki nie nadają się do niczego.

    • Podpina się, nie podpina. Cięgi należą się głównie Intelowi, stworzył produkt i wspiera go tak jakby chciał a nie mógł, więc cięgi należą się im a nie ludziom od projektu Mesy – dzięki nim przynajmniej niektóre rzeczy działają.

    • Intel stworzył produkt dla Windowsa i DX. Wsparcie dla OpenGL jest tragiczne wszędzie, ale w Windowsie jest najlepsze, bo musi to sprawiać wrażenie, że działa jeśli ktoś chciałby włączyć aplikację OpenGL pod kartą Intela (ale nawet na zamkniętych sterownikach daleko jest do tego, aby nazwać to dobrą implementacją). Dla MacOSa implementacje OpenGL robi Apple i tam jakoś to działa, a pod Linuksem postanowili umyć ręce od problemów i zrobili backend sterownika do Mesy i jeśli coś nie działa to wina Mesy, jeśli nie wspiera nowych wersji OpenGL to wina Mesy (to mesa jest od tego, a oni zajmują się tylko backendem ktory nie jest najgorszy). Gdyby Mesa była na poziomie implementacji Apple (chociaż z nowymi wersjami też nie jest różowo) to wyglądałoby to inaczej – w Linuksie i MacOS Intel poszedł na łatwiznę i robi tylko mniej problematyczną część sterowników i jeśli coś komuś się nie podoba to może odesłać do Apple czy twórców Mesy. OFC można mieć im to za złe i nawet powinno, ale to, że obecnie są stare wersje OpenGL czy po prostu to, że nie jest zgodna ze specyfikacją i na każdym kroku ma błędy to akurat odpowiedzialni za to są twórcy Mesy – Intel mógłby i powinien po prostu olać Mesę i napisać własną implementację tak jak na Windowsie i tak jak Nvidia czy AMD w zamkniętych sterownikach.

      "ludziom od projektu Mesy – dzięki nim przynajmniej niektóre rzeczy działają."
      Mocne słowa, bo IMO Mesa wcale nie działa i jest to najgorsza implementacja OpenGL jaką świat widział.

    • To nie jest implementacja OpenGL. Gdyby tak było to by dostali błogosławieństwo od Khronos.

    • Intel ciągle pracuje nad sterownikami dla Linuksa, i otwarto źródłowych ekip posiada największą.

      W dodatku często to Intel jako pierwszy dokłada nową funkcjonalność (którą później ekipy Nouveau i Radeon przenoszą na Gallium aby dodać ich obsługę do swoich sterowników).

      Intel radzi sobie bardzo dobrze pod Linuksem.

  1. […] Ogłoszono wydanie GLEW 1.10.0. Jest to programistyczna biblioteka dla języka C/C++, pomagająca w odpytywaniu i ładowaniu rozszerzeń OpenGL. GLEW dostarcza efektywne mechanizmy do określania w czasie uruchamiania programu dostępnych rozszerzeń na danej platformie. Wszystkie rozszerzenia OpenGL są wylistowane w jednym pliku nagłówkowym, który z kolei jest maszynowo generowany na podstawie oficjalnej listy rozszerzeń. Dodano obsługę biblioteki OpenGL 4.4. […]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj