OpenGL-Next zostanie zaprezentowane w marcu 2015 roku

12
1494
OpenGL
OpenGL

W przyszłym miesiącu, podczas konferencji Game Developers Conference 2015, Grupa Khronos zaprezentuje specyfikację OpenGL-Next. Na stronie wydarzenia został już dodany temat prezentacji: glNext: The Future of High Performance Graphics. W zespole prezentacyjnym znajdą się: Johan Andersson (Technical Fellow, Electronic Arts, Frostbite Engine Team), Pierre-Loup Griffais (Developer, Valve Software), John McDonald (Developer, Valve Software), Niklas Smedberg (Senior Engine Programmer, Epic Games), Dan Baker (Graphics Architect, Oxide Games), Aras Pranckevicius (Graphics Architect, Unity Technologies).

Mentorem wykładu będzie firma Valve, która wspólnie z resztą zespołu zaprezentuje sterowniki, API, sprzęt oraz demo z uruchomioną aplikacjami. Całe wystąpienie będzie transmitowane online.

ŹRÓDŁOgamingonlinux.com
Poprzedni artykułGummiboot może zostać zintegrowany z systemd
Następny artykułMicrosoft uwolnił kod źródłowy .NET Core Runtime i bibliotek
Michał Olber
Interesuję się głównie sprzętem i działaniem jego pod systemami GNU/Linux. Testuję różne dystrybucje i robię recenzje. Interesuję się działaniem sprzętu pod Linuksem, dzięki czemu wiem, jaki zestaw komputerowy wybierać :)

12 KOMENTARZE

  1. Spokojnie – nie wmawiaj ludziom rzeczy nieprawdziwych, bo będą rozczarowani. Nie ma być zaprezentowana żadna specyfikacja, a będzie prezentacja na temat OpenGL Next (nazwa jeszcze nie jest ustalona – trwa sonda na ten temat (trochę bez sensu, ale chcieli zapytać programistów): https://www.khronos.org/surveys/index.php/929633/lang-en ). Prezentacja będzie na temat nowości w OpenGL Next razem z prezentacją dem wykorzystujących API w obecnym rozwojowym stanie, na rozwojowych sterownikach, ale o wydaniu specyfikacji nie ma mowy nigdzie (i raczej nie będzie, bo Khronos, zadnej prezentacji nie robi, a to prezentacja Valve). Jeśli już to specyfikacja prowizoryczna może się pojawić, ale pełnej wcześniej niż na Siggraph się bym nie spodziewał.

  2. Szybki rozwój nowego opengl może być zasługą AMD i udostępnionego przez niego Mantle. Jeśli nowe API będzie w dużej części korzystać z wynalazku AMD to sytuacja ze sterownikami może się diametralnie odmienić. Nvidia miałaby sporo do roboty, natomiast dla AMD wdrążenie OpenGL Next do sterów nie byłoby problemem :)

    • Z tego co wiem Mantle tylko jest przykładem API, a OpenGL Next jest inny. Inna sprawa, że akurat i w Mantle i przy założeniach projektowych OpenGL Next żaden z producentów nie powinien mieć problemów, a napisanie sterownika idzie błyskawicznie. Te API po prostu przekładają całą pracę w ręce programisty gry, a sterownik nie musi za wiele robić. W wypadku AMD najgorszym problemem zawsze i w OpenGL i w OpenCL były kompilatory shaderów/kerneli. W wypadku OpenGL Next kompilator jest wspólny i w sterownikach jest tylko tłumacz pośredniej reprezentacji (już skompilowanej do ASM i zoptymalizowanej) do natywnych instrukcji dla ich kart. Sterowników dla OpenGL Next praktycznie nie da się zepsuć, więc bądźmy dobrej myśli.

    • Nawet jeśli wszystkie karty graficzne będą tak samo dobrze obsługiwać opengl next to AMD i tak będzie miało przewagę ze względu na nowy rodzaj sterownika, który zadebiutuje w okolicach linuxa 3.20. Nie wiadomo jak dobrze będzie to wyglądać jednak warto poczekać z zakupem nowego sprzętu aż wszystko będzie jasne :)

    • Przewagę? Chyba stratę ;p. Zamienią własne wydajne rozwiązanie (którego nie będą mogli użyć ze względu na patenty i kod firm trzecich) na tragiczny GEM czy niewiele lepszy TTM z jądra Linuksa, aby wspierać Wayland… to przecież nie jest dobre rozwiązanie (to jest rozwiązanie łatwe, ale nie dobre). Nvidia za to zamierza mieć ciastko i mieć ciastko… czyli dalej korzystać ze swojego wydajnego zarządzania pamięcią i wykonaniem, a przy okazji napisać sposób, aby Wayland nie zauważył, że nie wykorzystuje Linux Graphics Stack. Przez co będzie zarówno zgodne z Wayland jak i będzie wydajne.

    • Niektóre portale bardzo dobrze zapowiadają nowe sterowniki, a inne podchodzą do sprawy bardziej sceptycznie. Poczeka się do linuxa 3.20 i wtedy będzie wszystko jasne :)

    • To zależy czy osobie piszącej na portalu bardziej zależy na tym, że będzie miało otwarty kod (czyli „yeey pomogą przy pisaniu otwartych sterowników, chcąc poprawić swoje i może przepiszą GEM/TTM lub napiszą od nowa”) czy bardziej zależy jej na wydajności i jakości sterowników, a otwartość nie ma znaczenia.

    • linuksiki od dawna mówią, że DirectX umiera, a jednak wszystkie gry najlepiej na nim działają i Windows tutaj góruje. Linux dla gier to utopia i beznadzieja. ;]. Twórcy aktualnie sprawdzają jak linuksiki będa kupować gry, ale skoro szkoda im wydać 50 euro na premierowe wydanie to sorry ;].

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj