20 lat temu, w sierpniu 1992 roku firma Silicon Graphics Inc., znana też jako SGI, zaprezentowała światu specyfikację OpenGL 1.0. Biblioteka ta wyewoluował z biblioteki IRIS GL i zmieniła całkowicie postrzeganie i tworzenie grafiki trójwymiarowej. W jej rozwój zaangażowane było 10 firm: 3DLabs, Apple, ATI, Dell, Evans & Sutherland, Hewlett-Packard, IBM, Intel, Matrox, NVIDIA, SGI, Sun Microsystems.
Do opieki powołano organizację ARB – Architectural Review Board, która w 2006 roku została wcielona do grupy roboczej Khronos, która prowadzi prace nad wieloma pokrewnymi projektami w tym OpenGL ES. Prawa do logo i nazwy OpenGL nadal jednak należą do SGI.
Krótka historia wydawania kolejnych wersji:
- OpenGL 1.0 – styczeń 1992
- OpenGL 1.1 – styczeń 1997
- OpenGL 1.2 – 16 marca 1998
- OpenGL 1.2.1 – 14 października 1998
- OpenGL 1.3 – 14 sierpnia 2001
- OpenGL 1.4 – 24 lipca 2002
- OpenGL 1.5 – 29 lipca 2003
- OpenGL 2.0 – wrześniu 2004
- OpenGL 2.1 – 2 lipca 2006
- OpenGL 3.0 – 11 lipca 2008
- OpenGL 3.1 – 24 marca 2009
- OpenGL 3.2 – 3 sierpnia 2009
- OpenGL 3.3 – 11 marca 2010
- OpenGL 4.0 – 11 marca 2010
- OpenGL 4.1 – 26 lipca 2010
- OpenGL 4.2 – 8 sieprnia 2011
- OpenGL 4.3 – 6 sierpnia 2012
[…] 2012 roku obchodziliśmy także 20 lecie istnienia na rynku biblioteki OpenGL, która sierpniu 1992 roku została zaprezentowana przez firmę Silicon Graphics Inc. Ewoluowała […]