Internet Engineering Taskforce (IETF) zaakceptowało do standaryzacji nowy internetowy kodek dźwięku – Opus. Ostateczna specyfikacja formatu do kompresji audio zostanie wydana, jako RFC w ciągu 6 – 8 tygodni od zakończenia prac. Opus został zaprojektowany przez Jean-Marc Valin, Timothy B. Terriberry z Mozilla i Xiph.org, we współpracy z Koen Vos ze Skype. Ma on być uniwersalnym kodekiem do dźwięku i muzyki, który posiada algorytm z niskim opóźnieniem (zaczyna się od 5ms), co czyni go idealnym do aplikacji VoIP i strumieniowania muzyki.
Poniżej pełna specyfikacja:
- Bit-rate od 6kb/s do 500kb/s
- Próbkowanie od 8 do 48kHz
- Wielkość ramki od 2.5ms do 60ms
- Wsparcie dla constant bit-rate (CBR) i variable bit-rate (VBR)
- Przepustowość audio od narrowband do full-band
- Wsparcie dla rozmów i muzyki
- Wsparcie dla mono i stereo
- Wsparcie dla łącznej liczby 255 kanałów (multistream frame)
- Dynamicznie regulowany bitrate, przepustowość audio oraz wielkość ramki
- Wysoki stopień bezstratności i ukrywanie strat pakietów (PLC – Packet Loss Concealment)
- Implementacja zapisu stałopozycyjnego i zmiennopozycyjnego
Opus wygrał w drodze odsłuchu z kodekiem Apple HE-AAC, który jest używany przez iTunes, implementację HE-AAC przez Nero, kodekiem Vorbis i Low Complexity AAC. W teście używano 64 bitowego bitrate. Całość jest dostępna na licencji BSD.
Zaraz MPEG LA przyczepi się do Opusa, jak to było z VP8.
Licencja odpowiednia, więc jest wszystko an swoim miejscu i raczej problemów z implementacją być nie powinno żadnych.
[…] The Opus Audio Codec […]
[…] Engineering Taskforce (IETF) zaakceptowało nowy kodek dźwięku Opus i nadało mu specyfikację RFC 6716. Nowy format do kompresji audio został zaprojektowany przez […]
[…] Xiph.Org Foundation przedstawiła rozwojową wersję kodeka wideo nowej generacji – Daala. Dlaczego fundacja zaliczyła ten kodek do nowej generacji? Otóż znane nam kodeki: VP9 i HEVC są rozwijane według koncepcji znanej wszystkim od ponad 25 lat, czyli w czasach istnienia h.261. Daala natomiast używa całkowicie nowego podejścia do problemu kodowania i dekodowania wideo, znanego z kodeków dźwięku: MP3, Vorbis i Opus. […]