Opus – nowy kodek dźwięku

5
2026
Muzyka
Muzyka

Internet Engineering Taskforce (IETF) zaakceptowało do standaryzacji nowy internetowy kodek dźwięku – Opus. Ostateczna specyfikacja formatu do kompresji audio zostanie wydana, jako RFC w ciągu 6 – 8 tygodni od zakończenia prac. Opus został zaprojektowany przez Jean-Marc Valin, Timothy B. Terriberry z Mozilla i Xiph.org, we współpracy z Koen Vos ze Skype. Ma on być uniwersalnym kodekiem do dźwięku i muzyki, który posiada algorytm z niskim opóźnieniem (zaczyna się od 5ms), co czyni go idealnym do aplikacji VoIP i strumieniowania muzyki.

Poniżej pełna specyfikacja:

  • Bit-rate od 6kb/s do 500kb/s
  • Próbkowanie od 8 do 48kHz
  • Wielkość ramki od 2.5ms do 60ms
  • Wsparcie dla constant bit-rate (CBR) i variable bit-rate (VBR)
  • Przepustowość audio od narrowband do full-band
  • Wsparcie dla rozmów i muzyki
  • Wsparcie dla mono i stereo
  • Wsparcie dla łącznej liczby 255 kanałów (multistream frame)
  • Dynamicznie regulowany bitrate, przepustowość audio oraz wielkość ramki
  • Wysoki stopień bezstratności i ukrywanie strat pakietów (PLC – Packet Loss Concealment)
  • Implementacja zapisu stałopozycyjnego i zmiennopozycyjnego

Opus wygrał w drodze odsłuchu z kodekiem Apple HE-AAC, który jest używany przez iTunes, implementację HE-AAC przez Nero, kodekiem Vorbis i Low Complexity AAC. W teście używano 64 bitowego bitrate. Całość jest dostępna na licencji BSD.

Poprzedni artykułTomahawk 0.5
Następny artykułFLARE – nieoficjalne repozytorium
Michał Olber
Interesuję się głównie sprzętem i działaniem jego pod systemami GNU/Linux. Testuję różne dystrybucje i robię recenzje. Interesuję się działaniem sprzętu pod Linuksem, dzięki czemu wiem, jaki zestaw komputerowy wybierać :)

5 KOMENTARZE

  1. Licencja odpowiednia, więc jest wszystko an swoim miejscu i raczej problemów z implementacją być nie powinno żadnych.

  2. […] Xiph.Org Foundation przedstawiła rozwojową wersję kodeka wideo nowej generacji – Daala. Dlaczego fundacja zaliczyła ten kodek do nowej generacji? Otóż znane nam kodeki: VP9 i HEVC są rozwijane według koncepcji znanej wszystkim od ponad 25 lat, czyli w czasach istnienia h.261. Daala natomiast używa całkowicie nowego podejścia do problemu kodowania i dekodowania wideo, znanego z kodeków dźwięku: MP3, Vorbis i Opus. […]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj