Phun – fizyczna piaskownica. Takim określeniem student Emil Ernerfeldt z Uniwersyetetu Umeå w Szwecji, określił edukacyjną grę dla kreatywnych ludzi. Gra ma za zadanie uczyć podstaw fizyki poprzez budowanie różnego rodzaju obiektów, maszyn oraz wprawiania ich w wzajemne oddziaływanie.
Aplikacja została napisana w języku C++ z wykorzystaniem takich bibliotek jak OpenGL, GLEW, SDL (zarządzanie oknami), SDL_image (odczyt obrazków).
Program dostępny jest dla systemów Windows oraz Linux. Jest nadal rozwijany. Listę pomysłów na dalsze wersje można przeczytać w pliku TODO.txt. Autor udostępnił również krótki tutorial, który opisuje podstawowe narzędzia w grze.

Program jest dostępny w języku polskim. Na stronie http://phun.cs.umu.se/scenes.php można wymieniać się scenami z aplikacji. Phun wymaga wsparcia akceleracji 3D do płynnego działania.
A oto najciekawsze filmy znalezione na YouTube związane z aplikacją Phun:
[…] Drugą ciekawostk, o której chcemy Wam dziś powiedzieć, jest edukacyjna gra dla ludzi kreatywnych, czyli “Phun – dwuwymiarowa piaskownica”. Jej celem jest nauka podstaw fizyki poprzez budowanie i wprawianie we wzajemne oddziaływanie różnego rodzaju obiektów. Gra dostępna jest w języku polskim zarówno na linuksa, jak i windowsa. Więcej szczegółów znajdziecie na stronie serwisu TheCamels. […]