Eksperci szkoły programowania Coders Lab przewidują, że jednym z głównych trendów w programowaniu stron internetowych będą strony, które sprawiają wrażenie pracy z aplikacją, chociaż są wyświetlane w przeglądarkach. Strony te cechuje szybkość działania, przejrzystość oraz chęć dotarcia do jak największej grupy użytkowników.
JavaScript przoduje
Popularne w ostatnim czasie technologie internetowe to: React.js, AngularJS czy Vue.js. Język programowania JavaScript w oparciu o który działają wymienione wyżej biblioteki, znajduje coraz szersze zastosowanie nie tylko przy programowaniu stron internetowych. Także przy w rozwijaniu robotyki, sztucznej inteligencji oraz machine learning.
Strona czy aplikacja? – trudne pytanie
Dzięki zaawansowaniu technologii oraz siły obliczeniowej, strony działają jak aplikacje. Progressive Web Apps czyli progresywne strony internetowe, nie muszą być instalowane na dysku, ponieważ działają w przeglądarce. Nie mają podstron więc, oszczędzają czas ładowania.
Jednostronna strona
Programowanie webowe podąża w stronę uproszczenia, stąd coraz popularniejsze stają się także jednostronne aplikacje (Single Page Appplication). Po wejściu na stronę internetową od razu ładuje się nam cała strona. Cechują ją prostota i czytelność. Nie ma skomplikowanej nawigacji ani menu. Kolejną zaletą tego jest niski koszt utrzymania i hostingu. Jeśli strona jest statyczna (czyli zapisana w HTML, niewymagająca bazy MySQL) to koszty są jeszcze mniejsze, a i większe jest bezpieczeństwo.
Wracają animacje
O tym, że programowanie webowe ceni prostotę niech świadczy niedawna decyzja Adobe, by do 2020 roku całkowicie wygasić działalność „efektownego” kiedyś Flasha. Nie oznacza to, że animacja odchodzi całkowicie, coraz bardziej zauważalne zaczynają być animacje wykorzystywane podczas scrollowania. Według badań animacje, w tym te w 3D zyskują zainteresowanie użytkownika i tzw. „experience”. Pozwalają też wyeksponować produkt w sposób nieinwazyjny. Według specjalistów nie wykluczają one modnego minimalizmu.
Push, bot, AI
Możliwość wysyłania bezpośrednich informacji do użytkownika, czyli pushów, np. o zmianach w ruchu, wynikach sportowych lub obniżce cen, staję się coraz bardziej modne. Na polskich stronach internetowych aż roi się od tego – To nie użytkownik wysyła zapytanie. On dostaje od serwera odpowiedź na to, o co dopiero chciałby zapytać – tłumaczy Jacek Tchórzewki, ekspert Coders Lab. Korzyści jakie z tego płyną to, większe zaangażowanie użytkowników bez dodatkowych kosztów. Inny model wykorzystują boty – aplikacje działające na podstawie skryptów, mające funkcje które w oparciu w sztuczną inteligencje są w stanie zastąpić nam ekspertów np. w sprzedaży.