Ogłoszono wydanie Wine 1.6, nowej stabilnej wersji narzędzia do uruchamiania aplikacji napisanych dla systemów Windows, pod dystrybucjami Linuksa, BSD i Mac OS X. Prace nad nią trwały ponad 16 miesięcy i dokonano ponad 10 tysięcy zmian. Poniżej zamieszczamy najważniejsze, według nas udoskonalenia.
- Dodano renderowanie po stronie klienta
- Dodano wsparcie dla różnych warstw okien
- Aplikacja używa częściej sterownika graficznego Mac, aniżeli X11
- Dodano pakiet Wine-Mono
- Pojawiła się obsługa wejścia raw
- Aplikacja używa wbudowanego wsparcia JavaScript, aniżeli silnika Gecko
- Dodano wsparcie OpenGL w silniku DIB
- Pojawiły się wstępne prace nad własnym kompilatorem shaderów Direct3D
- Dodano dynamiczną obsługę urządzeń po przez UDisks2
- Pojawiła się obsługa RandR 1.2 i RandR 1.3
- Włączono domyślnie pozaekranowe renderowanie Direct3D
- Dodano wielokanałowe wsparcie ALSA
- Dodano pełne wsparcie dla warstwowych okien
- Udoskonalono wydajność
- Dodano wstępną obsługę AArch64
- Wbudowano własną czcionkę Wingdings
Po co oni pchają Mono do Wine, przecież jest to bezużyteczne. Mnie ani razu się to nie przydało a .Net 3.5 i 4.0 owszem.
Bo mono to wolna implementacja .Net, podczas kiedy sam .Net jest własnościowy? Lepiej mieć w środku Wine coś, niż nic.
To akurat jest jedyne miejsce gdzie mono się nadaje: warstwa kompatybilności.
Tak jak wine nie jest platformą samą w sobie (a ReactOS to nieporozumienie), tak samo mono jest tylko atrapą.
O czym zresztą pisze Stallman: http://www.fsf.org/news/dont-depend-on-mono (3 akapit).
[…] systemami Linux i Mac OS X. Firma jest jednym z głównych sponsorów aplikacji. Dodano obsługę Wine 1.6, w tym technologia Sterownika Mac (Mac Driver), co udoskonaliło integrację ze środowiskiem OS X. […]
[…] Testing Jessie (repozytoria z dnia 29.01.2014). W systemie znajdziemy jądro Linux 3.12, Xfce 4.10, Wine 1.6 (brak w menu programów), PlayOnLinux, Hotot, Whisker Menu (nie jest domyślnie włączone), […]