X.Org obchodzi 30 urodziny

16
1336
X.Org
X.Org

X.Org to implementacja podsystemu grafiki X Window System dla systemów GNU/Linux oraz Unix. Dokładnie 30 lat temu, tj. 19 czerwca 1984 roku Bob Scheifler ogłosił upublicznienie źródeł X Window System. Aktualnie projektem zarządza X.Org Foundation. Pierwsza wersja X została stworzona dla procesora znajdującego się w maszynie VAX VS100.

Warto zaznaczyć, że X Window System był częścią Projektu Athena, który przewidywał stworzenie środowiska graficznego dla celów edukacyjnych

From: rws@mit-bold (Robert W. Scheifler)
To: window@athena
Subject: window system X
Date: 19 Jun 1984 0907-EDT (Tuesday)

I’ve spent the last couple weeks writing a window system for the VS100. I stole a fair amount of code from W, surrounded it with an asynchronous rather than a synchronous interface, and called it X. Overall performance appears to be about twice that of W. The code seems fairly solid at this point, although there are still some deficiencies to be fixed up.

We at LCS have stopped using W, and are now actively building applications on X. Anyone else using W should seriously consider switching. This is not the ultimate window system, but I believe it is a good starting point for experimentation. Right at the moment there is a CLU (and an Argus) interface to X; a C interface is in the works. The three existing applications are a text editor (TED), an Argus I/O interface, and a primitive window manager. There is no documentation yet; anyone crazy enough to volunteer? I may get around to it eventually.

Anyone interested in seeing a demo can drop by NE43-531, although you may want to call 3-1945 first. Anyone who wants the code can come by with a tape. Anyone interested in hacking deficiencies, feel free to get in touch.

Od tamtej pory X.Org jest wykorzystywany przez takiego projekty, jak Xfce, KDE, GNOME, Unity i wiele innych.

ŹRÓDŁOlists.x.org
Poprzedni artykułUnicode 7.0.0 z 2384 nowymi znakami
Następny artykułDebian wraca do standardowej biblioteki GLIBC
Michał Olber
Interesuję się głównie sprzętem i działaniem jego pod systemami GNU/Linux. Testuję różne dystrybucje i robię recenzje. Interesuję się działaniem sprzętu pod Linuksem, dzięki czemu wiem, jaki zestaw komputerowy wybierać :)

16 KOMENTARZE

  1. „Od tamtej pory X.Org jest wykorzystywany przez takiego projekty, jak Xfce, KDE, GNOME, Unity i wiele innych.”

    Jest przez nie wykorzystywane, bo innego wyjścia nie mają. Może za jakiś czas sytuacja się zmieni.

    • Mi się podoba ukryty kontekst zdania. Wykorzystują go twórcy aplikacji, a nie użytkownicy ;-)

  2. X miały swój cel, jakim była wizualizacja wyników. Takie przypomnienie jak na uniksowych komputerach wyglądał wtedy Window Manager: dzielił ekran na x części, w których można było rysować wykresy z kilku procesów na raz, a niektóre „okna” zmniejszać, zwiększać czy zamieniać poleceniami z konsoli. Ogólnie prymitywniejsze niż TWM.
    Do wprowadzania danych i sterowania systemem służył stojący obok grafoskopu alfaskop, czyli terminal znakowy. A całość działała na mainframe mającym tyle pamięci operacyjnej, że na dzisiejsze czasy jest to około 128GB. Kto ma ręka do góry!
    Natomiast użycie X’ów jako podstawowego środowiska pracy na komputerach osobistych, nie mainframe, nigdy nie było zakładane w pierwotnym projekcie. Gdy X’y zaczęły być tak używane, zapotrzebowanie na pamięć wzrastało skandalicznie, było to koło 32MB gdy komputery miały po 4-8. Później już nie tyle X’y optymalizowano, co dokładano pamięci.
    Dlatego naprawdę przydałby się mały re-design tej architekturze. Bo dzisiaj coś w tych X’ach się robi poza wizualizacją wyników. I to coś potrafi zeżreć na samą obsługę okienek nawet kilka gigabajtów pamięci.
    X’y wciąż realizują starą filozofię. Najszybciej pracuje się w Linuksie gdy ma się dwa monitory, na jednym 5 konsol (piszę z własnego doświadczenia). Jak ten teleks koło grafoskopu. A zasoby są marnowane, bo Linux nie może na zajętej pamięci nawet postawić swojego cache.

    • Cytat: „Natomiast użycie X’ów jako podstawowego środowiska pracy na komputerach
      osobistych, nie mainframe, nigdy nie było zakładane w pierwotnym
      projekcie. Gdy X’y zaczęły być tak używane, zapotrzebowanie na pamięć
      wzrastało skandalicznie, było to koło 32MB gdy komputery miały po 4-8.
      Później już nie tyle X’y optymalizowano, co dokładano pamięci.”

      – Nic podobnego. W 1994 r. administrowałem SCO OpenServer 3.2.4. Serwer miał 16 MB RAM, obsługiwał 8 terminali z pakietem biurowym Uniplex 7 (taki Ms Office na terminale znakowe. Była też wersja na X-y.) ze zintegrowanym systemem poczty elektronicznej opartym na UUCP i stale włączone środowisko graficzne IXI Desktop. Nigdy nie brakowało pamięci, nawet gdy w tym samym czasie korzystałem z SCO Merge (emulator DOS dla Unix), kompilatorów pod Unix jak i DOS, programów graficznych pod DOS (np. WordPerfect Presentations 2.0), czy całego środowiska Windows 3.11.
      W połowie lat 90-tych używałem też emulatorów X terminali opartych na Linux. Całość mieściła się na 1 dyskietce 1.44 MB i działała płynnie na komputerach z 4 MB RAM.

      X Window to potęga z niewielkimi wymaganiami sprzętowymi. Jednak jest to system bardzo złożony i niewielu jest ludzi na świecie, którzy go rozumieją. Stąd próby uproszczenia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj